”CV´et er din adgangsbillet til at møde virksomheden – dit salgsdokument”

Jeg taler i denne episode med Thomas Dahlgaard, han er rekrutterings direktør hos Jobindex.

Thomas Dahlgaard - Jobindex

Thomas Dahlgaard – Jobindex

Fokus for dit CV

Et CV skal fungere som en liste over dine faglige og personlige kompetencer. Uddannelses- og erhvervserfaringsmæssigt.

Et CV skal give læseren lyst til at vide mere om dig og derfor ville Thomas ligge meget fokus på CV’et og ikke kun på ansøgningen.

CV’et bør målrettes den enkelte virksomhed og ikke blot være et standard dokument. Målretningen skal være helt ned til den enkelte stilling – fortæl hvordan det du lærte i din gamle stilling kan bruges i netop dette job i denne virksomhed

 

TIPS:

HUSK stavekontrollen og få en anden til at læse din ansøgning/CV igennem for slåfejl (smat = samt, slag = salg) m.m.

Det handler om at du skal vise at du relativt kort kan kommunikere, at du har forstået hvad jobbet går ud på samt at DU er den rigtige til jobbet.

 

Designet

Design: Nemt og overskueligt bygget op. I korte afsnit og evt. med punkter.

Hvor meget du skal gøre ud af den grafiske del af din ansøgning afhænger meget af hvilken type stilling du søger. Ved nogle stillinger giver det god mening med flot grafik, billeder osv. mens du ved andre stillinger med fordel kan holde dig konservativt – sort på hvidt og enkelt.

 

Sociale medier

Vær opmærksom på at MANGE virksomheder googler ansøgere til deres stillinger så måske skal du ind og tjekke hvilke billeder du er repræsenteret på på Facebook (og andre sociale medier) og i hvilken sammenhæng. Det er okay at du viser din personlige side – at du er til fest og farver men, overvej om det vil gavne din position i din jobjagt.

Ligeledes skal du være opmærksom på at de ting du deler og liker skaber et billede af hvem du er.

 

En ansøgnings opbygning – generelt

  1. Husk data på dig selv, min telefon nummer og e-mail.
  1. En ‘indgangsbøn’ – max 10 linjer hvor du beskriver hvilken erfaring du har, hvad du har arbejdet med og hvordan du ser at det kan være spændende at bringe i spil i forhold til det job du er ved at søge. Det skal virke som en introduktion hos læseren, der vækker interessen hos modtageren både fagligt og personligt.
  1. Sørg for at der ikke er huller i dit CV. Har du været jobsøgende, sygemeldt, arbejdet for familiemedlem el.lign i perioder så skriv dette. Læseren skal ikke kunne undre sig over eller gætte sig frem til hvad du har lavet i en givent periode.
  1. Sæt fokus på jobs du har haft som er relevant for den stilling du søger og beskriv hvordan du forventer det kan bruges i den stilling du søger. Herved viser du at du har forstået jobfunktionen og stillingsbeskrivelsen.

At du har været bydreng da du var 15 er måske knap så relevant for din ansøgning.

Hold dit CV professionelt – overvej om oplysningerne om dit privatliv er relevante for stillingen og om det bliver for personligt for modtageren at læse. Fokuser for dine kvalifikationer i forhold til stillingen.

 

“Du skal ikke være bange for at tage chancer – du skal passe på at du ikke underbyder dig selv”

 

Længden på et CV. ml 1-3 sider – Det skal passe til den mængde af erfaring du har, tænk over hvad der er relevant for virksomheden at vide nu, og hvad der kan fortælles senere.

Skab en overskuelighed over det relevante i dit CV og ansøgning.

Opret en jobagent og udfyld et CV (hos Jobindex), Jobindex bruger dit CV når de søger efter kandidater til stillinger.

 

“Man hyrer på fagligheden men, fyrer på personligheden”

 

Bedste råd fra Thomas

Tag Chancer, tro på det/dig selv. Vær fremme i skoene og målrettet – tænk ud af boxen.

 

Relevante Links

Jobindex

Stepstone

It-Jobbank

Fest for fyrede | Jobindex

Gode råd til jobsøgning

Ansøgningsmaskinen

Jobvejledning

 

Go’ jobjagt!

Lyden til episoden er redigeret af Kennet Olesen