Jeg taler i dag med Eric Ziengs fra bl.a Bolius og podcasten Help Marketing.

Hos Bolius (Boligejernes videncenter) arbejder han som digital strateg – her arbejder han blandet ned PR og sociale medier.

Help Markting podcasten handler om hvordan man hjælper andre, og dermed skaber en relation som gør at de vil hjælpe / købe af en, en anden gang.

Perspektivet for Eric er altid langsigtet, hvilket netop er noget af det som kan bruges i jobsøgningsprocessen.

Når du lytter til episoden her, så husk at tænke det over på jobsøgning. En ting kan være at man ikke bare skal gøre opmærksom på sig selv, men huske at det skal være med et positivt fokus.

Man skal være kendt for det område man sidder indenfor, på den måde kommer folk til en når de søger hjælp med noget.

 

Spørg hinanden om hjælp

Det er ok at spørge andre om hjælp – Hvis du som jobsøger har nogle kompetencer som du mangler, så spørg en anden jobsøgende. Det vil både give dig noget i form af læring, men også den anden jobsøgende som får brugt sine kompetencer.

 

Gør det interessant for ’kunden’

Når du kommunikere med andre skal du gøre dig selv interessant for dem, og de virksomheder som du gerne vil arbejde hos. På den måde skaber du positivt kontakt til dem. Og hjælp også gerne virksomhederne hvis du kan igennem din ansøgning.

 

Langsigtet jobsøgning

Godt netværk og det at hjælpe hinanden er en måde at skabe social kapital på, og giver noget som man på længere sigt kan bruge. Hvilket betyder man også gerne må være kontaktskabende og opsøgende, når man er i job. Langt de fleste bliver på et tidspunkt jobsøgende, derfor er det også vigtigt at netværke med nye mennesker og hjælpe andre når man er i job (Husk det når du kommer i job).

Skab digitale relationer de steder hvor din potentielle nye arbejdsgiver er, ikke nødvendigvis altid det er LinkedIn som er det mest oplagte i forhold til branchen.

Del din erfaring, lige meget hvad din faglige interesse er… Lav en blog, eller en video blog og del dine opslag.

På den måde skaber du noget godt indhold som kan hjælpe andre der arbejder inden for din branche, måske din kommende chef. På den måde skabe du også et slags usynligt netværk.

Det er også muligt at en i dit netværk deler din blog til en som mangler en medarbejder. Husk altid at have kontakt informationer tilgængelige i forbindelse med dit job.

Det er også en god ide at dele andre indhold med dit netværk. Del ting som du mener folk i dit netværk kan have interesse i og få noget ud af at læse. Du kan evt. bruge https://contentgems.com til at få artikler som er interessante i din inbox hver dag.

 

Dit netværk er vigtigt

I fremtiden vil netværk være mere og mere vigtigt når du går til jobsamtaler. Hvis en arbejdsgiver står i mellem 2 kandidater som ligner hinanden helt, bortset fra at den ene har et stærkt online netværk, og den anden et svagere. Så er sandsynligheden at den med det store netværk vil blive ansat. Husk at det tager tid at skabe netværk, for det skal være et relevant netværk i forhold til de områder du søger job inden for.

Igen er det en god ide at huske på netværket når man er i job, og pleje det med indhold og interesse.

Der findes forskellige muligheder for at autoposte ting, så du ikke nødvendigvis behøver sidde ved computeren for at være top-of-mind hos dit netværk. Husk dog på altid at have fokus på om der sker noget i verden som gør dine planlagte posts meget upassende. Der ud over skal man aldrig være for stor til at sige undskyld. Du kan finde et dele værktøj her: https://buffer.com

Når man siger undskyld og lærer af sine fejl, og hvordan man tackler det, viser også at man er et helt mennesker og med substans, og ikke er alt for blankpoleret.

 

Hvordan hjælper vi hinanden?

Meld dig ind i grupperne på Facebook, LinkedIn og hvor det ellers kan være og bland dig i samtalerne. Del dine egne og andres artikler. Også spørg om folk har lyst til at mødes, om det er 10 mennesker eller om det er 2, det er lige meget, det skaber netværk.

Tal om hinandens udfordringer og hjælp hinanden.

Undgå at skulle ud og lave kold kanvas (at kontakte folk du ikke kender), gør den varmere, find ud af hvor du gerne vil ansættes, og dem som er vigtige. Begynd at følg dem på de sociale medier og skab en relation. Hvem påvirker din måske kommende chefer, og hvem påvirker dem. Når du ved hvem der påvirker dem, så prøv at tag fat i dem.

Du kan evt. prøve at skrive på Twitter eller LinkedIn og spørge ’Hvem skal jeg tale med hvis jeg gerne vil vide mere omkring HR (eller hvad du har af interesse og arbejdsønsker)’.

Spørg dem, folk vil oftest gerne hjælpe, også kan du senere spørge om de vil mødes over en kop kaffe.

 

Gode råd

Husk at skrive hvor du kender folk fra når du gerne vil forbinde med dem på LinkedIn. Det kan også være en god måde at skabe en dialog med personen på, og dermed allerede styrke forbindelsen med den nye person i dit netværk.

Lav en autosignatur i din mail som indeholder, navn, telefon nummer, e-mail adresse, sociale medie profiler og din blog. Du skal gøre det så nemt så muligt for dem som sidder med din ansøgning.

Lad dit hovedfokus være at hjælpe andre, så skal du også nok få hjælp tilbage!

 

Links fra interviewet:

Find indhold du kan dele med dit netværk: https://contentgems.com

Direktøren hos Skat – Twitter: https://twitter.com/roennowsimonsen

Planlæg dit sociale medie indhold: https://buffer.com

 

Eric på sociale medier:

Podcast

LinkedIn

Twitter

 

Go’ Jobjagt!