I denne episode taler vi om det med at starte på det nye job når vi endelig har landet det. Vi taler om hvordan vi skaber de bedste muligheder for os selv, både i forhold til forberedelse, men også hvad vi gør når vi er igang med jobbet.
Jeg har tidligere talt med Charlotte Køster Mikkelsen om kompetnceafklaring, og du kan lytte til den episode på siden her, eller finde den i din podcast app. Det var en af de allerførste episoder jeg optog og udgav.
Charlotte har 15+ års erfaring som karrierevejleder og har bl.a. arbejdet som selvstændig, og arbejder bl.a. i skattestryrelsen i dag med fokus på karrierevejledning i styrelsen.
Hvordan forbereder jeg mig til at starte i jobbet?
Charlotte ligger vægt på at det kommer an på hvilket job man skal starte i. En del virksomheder arbejder efterhånden med onboarding, og en del også med dem som man kalder pre-boarding. Det betyder at virksomheden netop sender information til den nyansatte som de kan bruge til at sætte sig ind i stillingen og virksomheden inden første arbejdsdag.
Det er en god ide at gennemgå det inden start, hvis muligheden er der. Hvis der ikke er sådan et pre-boarding program, så er det research-hatten der skal på.
Et godt sted at starte hvis man spørger Charlotte (og det gjorde jeg jo), er med virksomhedens værdier, forretningsmodeller og finde ud af hvilke mennesker det er som bliver ens kommende kolleger. Connect med dem på LinkedIn allerede inden du starter. På den måde kan du have en ide om hvem du skal arbejde sammen med allerede på forhånd.
Her vil jeg også tilføje at netop det med at vide lidt mere om hvem man skal ind og arbejde sammen med kan give bonus i forhold til small-talk emner når man starter. Typisk vil man være en smule nærvøs og spændt den første dag. Så det med at vide lidt om folk for forhånd kan være en god ide.
Dit mindset er også vigtigt. Charlotte fortæller netop at du ikke kan vide hvordan det er at være i jobbet på forhånd. Hendes råd er at tillade dig selv ikke at vide. Altså at du ikke ved så meget om virksomheden, jobbet og menneskerne. Det er noget af det du netop skal lære når du starter.
Vær ydmyg og nysgerrig i stedet for at tro du ved og kan det hele.
Charlotte og jeg er ret enige om, efter mit lettere ledende spørgsmål, at det er en god ide at holde nogle fridage i mellem ens gamle arbejde og det nye. Eller at man ikke starter lige med det samme hvis man er ledig. Det med lige at tage nogle dage eller et par uger før man starter, handler om lige at finde en ro, og nyd at du skal starte noget nyt lige om lidt.
Som jobsøgende er det også svært at holde fri, så når man har skrevet kontrakten under, så er der en mulighed for faktisk at holde fri og slappe lidt af.
Den første dag på det nye arbejde
Start med at overveje hvad hvilket tøj du føler dig tilpas i, i kombination med hvilken dresscode der er på arbejdspladsen.
Det kan virke banalt, men der betyder at der er mindre at bekymre sig om på dage, hvis du føler dig godt tilpas og hvis du føler du passer ind.
Et andet råd Charlotte kommer med er at møde ind med et smil, og hav en åben og nysgerrig tilgang. Og lyt til deres svar, lyt til hvem dine nye kolleger er og hvad opgaverne er.
Beslut dig for hvor åben eller privat vil du gerne være overfor dine nye kolleger? Det kan være en god ide at have tænkt over det på forhånd.
Ofte vil man på den første dag have en eller anden form for møde med de nærmeste kolleger. Her vil du ofte blive bedt om at præsentere dig selv – Hold fokus på hvorfor du glæder dig til at blive en del af teamet.
EN hel del af tid og energi de første dage går også med de praktiske ting, det emd at få din computer, din telefon og hvad der ellers skal på plads for at du kan fungerer bedst muligt i dit nye job. Charlotte opfordre også til at du spørger om hjælp i forhold til opsætning og andre ting som kan være relevante for dig.
Tjek virksomhedens intranet, personalehåndbog og den type af ting som kan hjælpe dig med at skabe et godt overblik.
De første 100 dage
Charlotte fortæller at der er 3 ting hun vil anbefale at have foksu på de første 100 dage, de er:
Relationerne – Få bygget nogle gode relationer med dine kolleger, både dem i dit team, men også dem rundt i virksomheden. Brug tid på at tale med mennesker og stil spørgsmål.
Book ‘hilse-på’ møder med dine kolleger. Spis frokost med forskellige kolleger og deltage i fredagsbaren. Vis lysten og engagementet i forhold til dine nye kolleger. Dette vil være en kæmpe fordel i din karriere generelt.
Opsøg sparring på dine opgaver – I første omgang især fra dine kolleger. Husk det ikke er en skam og spørge om feedback, vi ved ikke alt. Der er ofte rigtig mange ting vi ikke ved i et nyt job, om det er omkring selve opgaverne eller virksomheden. Skriv gerne dine spørgsmål ned så du ikke forstyrer dine kolleger hele tiden, men tager flere spørgsmål ad gangen når du har fat i dem.
Bed om statusmøder med din leder – Det er ikke altid en del af onboardingen, men det er stadig virkelig vigtigt. Det er en mulighed for at for forveningsafstemt, allerede i din første tid. Hvad var det du havde forventet, og hvad har du oplevet i det nye job. Få talt om det allerede i starten, så der ikke opstår misforståelser. Det er også et oplagt sted at begynde og tale med sin leder om hvad man har af forventeninger til sin karriere.
En anden vigtigt pointe som Charlotte kommer med er at lederen ikke er tankelæser – De har fokus på virkelig mange ting, men de ser ikke alt. Du kan ikke forvente at din leder opdager hvis der er noget galt, men hvis du har en ambition. Du er nødt til at sige tingene – Med ydmyghed selvfølgelig.
Et spørgsmål jeg får stillet Charlotte er om det er en god ide at bede sin leder om at få konkret feedback i starten af sin ansættelse – at man kan få nogle KPI´er. Hun siger meget klogt, at det kan man godt, hvis det er noget man som person har brug for. Man skal dog være opmærksom på at det som regel tager omkring 3 måneder at blive klar på hvad opgaverne er og før man begynder at producere noget.
Fodelen ved spørgsmålet kan være at få italesat hvad forventningen er – Om det er at du begynder at sælge fra dag et eller om de forventer du lærer virksomheden godt at kende indenfor de første 3 måneder.
Det kan også være en god ide at spørge ind til forventningerne, og til hvilken ledelsesstil din nye chef har. Ledelsesstilen giver dig nemlig god information i forhold til hvordan du skal forholde dig i jobbet. Om chefen er sådan en der kommunikerer meget, eller lidt – Så du ikke fejltolker opførslen.
Husk også at du har 3 måneders prøveperiode, hvor både virksomheden, men specielt også du skal vurdere om jobbet og virksomheden passer sammen.
Det sidste råd Charlotte efterlader os med er at vi skal huske hvor energimæssigt hårdt det er at starte i et nyt job. Husk at tanke op og restituerer, så du har overskud. Måske der kan være plads til små pauser i løbet af dagen, ellers sørg for det enten før eller efter arbejde.
Vi nævner også i begyndelsen af podcasten at det faktisk er anden gang jeg taler med Charlotte i denne podcast. Første gang talte vi om kompetencer – Det afsnit vil jeg anbefale du også lytter til.
Giv dig selv de bedste odds
Diana Lund Nordstrøm
Find Charlotte online
Hjemmeside: Charlotte Køster – Coach & Mediator (charlottekoester.com)
Linkedin: Charlotte Køster Mikkelsen | LinkedIn
Find Diana online
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/dianalund/
Facebook gruppen: https://www.facebook.com/groups/jobeksperten
Website: https://jobeksperten.dk/