Ja faktisk kan du øge din chance for at lande et hvilket som helst job, hvis du vælger at fokusere noget af din tid og energi på at opbygge og hjælpe dit netværk.

Derfor har jeg optaget denne podcast episode til dig, hvor jeg giver dig ideer til og gode råd omkring hvordan du kan netværke, og skabe værdi for både dig selv og andre. I slutningen af artiklen her vil jeg også linke til nogle mennesker jeg vil anbefale at du følger på LinkedIn hvis du gerne vil vide mere om netop at netværke. God lytte og læse lyst. (Indholdet i artiklen og podcasten overlapper, men er ikke 100% det samme).

Hvorfor bruge tid på netværk?

Alt efter hvem du spørger er der mellem 50% og 60% af stillinger i Danmark som aldrig bliver slået op offentligt. De besættes igennem netværk. Jeg har selv været på arbejdspladser hvor der altid blev sendt en mail ud til medarbejdere om de kendte nogen, inden en stilling blev slået op. Der var ofte nogen som kendte en eller flere, og dermed blev stillingen aldrig slået op.

Det betyder at du kan gøre dine chancer for at lande en drømmestilling langt højere, hvis du sørger for at netværke, både med folk du kender i forvejen, men i høj grad også med nye mennesker.

At netværke er at skabe dine egne ambassadører i din jobsøgning

Når du bruger tid på at netværke, så har du muligheden for at skabe gode ambassadører for dig selv. Folk som tager fat i dig når de hører om relevante stillinger, enten i deres egen organisation eller andre stillinger de hører om, som passer til din profil.

Derfor er det også virkelig vigtigt at dit netværk rent faktisk ved hvilken en type jobs det er du søger. En lille øvelse du kan lave for at sikre dig at du får kommunikeret hvad du søger korrekt kommer her:

Lav en 60-90 sekunders pitch / elevatortale, hvor du fortæller hvem du er, hvad du har læst/lavet og hvad du søger. Bed herefter personen om at gå på Jobindex, EB job, eller et andet job site, og find 1-2 stillinger som matcher din profil.

Hvis de stillinger du får retur IKKE matcher det du søger, så skal du arbejde noget mere på din pitch. Nogle gange tror vi at det vi siger bliver opfattet helt som vi har til hensigt, men det er ofte ikke sagen. Derfor kan denne lille øvelse være en stor hjælp. Når du ved at de personer i dit netværk du har pitchet til har forstået dig rigtigt, så ved du også at du skabe den bedste mulighed for gode ambassadører, som kan være på udkig efter de rette stillinger til dig.

Reklame

Tag de første skridt mod at dele din viden og passion med verden.

Har du et brændende ønske om at dele din viden med andre? Måske om at hjælpe andre ved at dele dine erfaringer eller andres?

Så er du ikke alene. Mange har en drøm om at dele deres egne erfaringer og viden med andre for at hjælpe dem nemmere igennem det man selv har oplevet.

Men du har svært ved at komme i gang. Enten fordi du ikke ved hvilket medie du skal vælge (bog, blog, video, podcast etc.), eller fordi du ikke ved hvordan du skal gribe det an?

Med denne workshop Del din viden med verden, hjælper jeg dig med at kigge ned i hvilket medie der kan give mening for dig, både i forhold til det budskab du gerne vil have frem og med udgangspunkt i dig som person. Jeg hjælper dig derefter med at lave en overskuelig plan over processen.

Hvordan skaber du et godt netværk?

Ud over den lille øvelse her over, som hjælper dig med at skabe ambassadører, så er der også mange gode muligheder at skabe nye forbindelser og nyt netværk på. Lad os starte med dem som er online – De sociale medier og andre online events.

De sociale medier

Det første online netværk som dukker op når vi taler om jobsøgning er oftest LinkedIn, og med god grund, det er virkelig mange gode netværksmuligheder på denne platform. Langt de fleste er på platformen i fagligt regi, hvilket betyder at det er mere naturligt at tale om arbejde her, samt dele tanker og ideer som er relateret til ens faglige ekspertise.

Det første du skal gøre op med dig selv i forhold til LinkedIn er hvor aktiv du vil være, og om du selv vil dele på platformen. Måske ikke med det samme, men med tiden. Jo mere du interagerer, jo mere bliver du set, om det er via kommentarer eller ved at dele dine egne opslag.

Du kan finde opslaget om motivation som jeg omtaler i podcast episoden her.

Du kan også bruge medier som Facebook og Instagram til at skabe netværk med relevante personer i forhold til din jobsøgning.

Når vi taler om Facebook vil det være oplagt at finde relevante grupper, hvor du har noget til fælles med de mennesker som ellers er i gruppen. Husk at det handler ikke om at disse mennesker skal sidde med magten til at ansætte dig, men om at de kan være værdifulde i din jobsøgning i forhold til at gøre dig opmærksom på ledige og potentielt ledige stillinger.

I forhold til Instagram handler det i høj grad også om at finde de mennesker som poster noget indenfor din område, her vil du kunne interagerer med udgiver i kommentarfeltet, og selvfølgelig også synes om deres billeder, reels og andre opslag. Derudover kan du måske også opbygge en relation til andre af personens følgere ved at interagerer med dem i opslgskommentarene, hvis du ser nogen som dukker op igen og igen og som virker interessante.

Med alle 3 handler det så om på sigt at skabe en relation som giver mulighed for et kaffemøde eller en snak over nettet, hvor du kan lære mere om dem, deres fag og skabe dig endnu en ambassadør, og måske endda en ven.

Deltage i events

Du kan også udvide dit netværk ved at deltage i events. Det kan både være online og offline events. Mange brancher holder f.eks. konferencer, hvor man ofte kan købe billetter til. Nogle gange kan man endda få billigere adgang hvis man er ledig. Så her er min opfordring at undersøge din branche, og måske også sådan lidt ud i yderkanten af den, for at se om der er noget som kan fange din interesse at deltage i.

Du kan også vælge at finde grupper som mødes på andre baggrunde, også deltage i noget der, de gode netværksforbindelser handler som sagt ikke altid om det rent faglige, da alle jo kender mennesker som måske kan være spændende at tale videre med om noget fagligt. Det kan f.eks. være der er en lokal gå- eller løbegruppe, eller en stikkeklub – Der er mange muligheder.

Når det kommer til de online events, så er der jo ofte langt flere muligheder fordi du så ikke på samme måde er forhindret i at deltage hvis noget finder sted længere væk. Du har også muligheden for at deltage i udenlandske events, hvis du selvfølgelig kan sproget. Fordelen her kan være at lære noget af det nyeste indenfor dit felt, som jo i nogle brancher ikke kommer fra Danmark. Det vil så igen kunne gøre dig mere interessant i dine ansøgninger, i dine samtaler og generelt når du mødes med og netværker med andre indenfor dit falglige felt.

Som nævnt kort tidligere kan du f.eks. kigge efter grupper på de sociale medier som LinkedIn, Facebook og Instragram m.fl., her vil der også. nogle gange blive lavet nogle online events eller møder. Jeg laver f.eks. engang i mellem et online netværksmøde fra min LinkedIn gruppe: Netværk & Karriere – Jobeksperten.

Andre steder at kigge kunne være: Meetup.com (det er ikke et dating site), din fagforening, din a-kasse (læs mere om hvorfor du skal være medlem af en a-kasse), og toastmasters. Der findes mange andre gove muligheder også.

Kaffemøderne

Hvis du ikke allerede har hørt udtrykket før, så er et kaffemøde jo egentlig bare et møde mellem 2 mennesker hvor man lærer hinanden bedre at kende. Hvis det ikke handlede om job ville nogen måske kalde det en date.

Ideen med kaffemøderne er IKKE at bede folk om job. Ideen er at du kan få mere information og skabe dig de her ambassadører som jeg bliver ved med at tale om. Når du spurgt en om et kaffemøde, så gå nysgerrigt til det. Hvad kan du lærer om branchen, virksomheden eller stillingen som personen du taler med er i. Hvordan kan du blive klogere på en måde så det kan hjælpe dig i din jobsøgning? Så ud over at de lærer dig at kende, så lærer du også dem, deres branche og virksomhed bedre at kende, hvilket kan give dig en kæmpe fordel i din fremtidige jobsøgning.

Et lille twist på et kaffemøde kan også være at lave en lille kaffeklub, hvor i samler flere fra samme branche, eller under et tema som 4-5 personer finder spændende også sætter tid af til at tale sammen og lærer mere her. Det kan også være du samler folk folk du gerne vil lære noget af, men hvor du også tænker at de vil kunne få noget ud af hinanden. På den måde hjælper du også andre med at udvide deres netværk.

Hvordan skaber du så værdi for dit netværk?

Ud over som jeg lige har beskrevet hvor du kan lave en kaffeklub, så er der også andre gode måder at skabe værdi for dit netværk på. Vi har været lidt omkring nogle af dem, men de tåler i allerhøjeste grad at blive gentaget, så de kommer her.

  • Når du er online, så er det en stor hjælp for dit netværk hvis du kan hjælpe dem med at deres opslag på eksempelvis LinkedIn når ud til endnu flere. Det kan du gøre ved at kommentere på deres opslag, trykke på ‘læs mere’, så opslaget folder sig ud, brug tid på at læse det de har skrevet, og selvfølgelig reagere med at synes om det.
  • Del andres og eget indhold – Når du deler din egen og/eller andres viden, så hjælper du også dit netværk til at lære, og skaber dermed værdi for dem.
  • Ros dine kontakter offentligt, så andre ser det, og ser deres værdi
  • Svar på spørgsmål, f.eks. på twitter (#twitterhjerne), i grupper på LinkedIn og facebook, i forskellige fora – Jeg vil anbefale du holder dig forholdvist indenfor dit eget fagområde, da det jo netop er med til, ud over at skabe værdig, også at brande dig selv om en der ved noget indenfor området.
  • Connect mennesker fra dit netværk som du tænker kan være til gavn for hinanden på den ene eller anden måde.

Til den sidstnævnte her vil jeg give dig en lille øvelse du kan lave:

1 – Start med at kigge på dit netværk, og lav en liste. Start evt. med dem du kender lidt bedre, da øvelsen så bliver lidt nemmere at starte med, og altid kan udvides senere.

2 – Skriv ned ud fra hver kontakt, hvad du ser som deres kompetencer, hvad kan de hjælpe andre med.

3 – Lav nu en ny kolonne og skriv ned hvad du har oplevet at hver enkelt evt, kunne have brug for hjælp med, og/eller hvad de finder virkelig interessant at vide mere om. Det er ikke sikkert der er noget som lige kommer op, det er ok, men så ved du at du kan være opmærksom på det når du følger dem.

4 – Kig så de 2 kolonner igennem, er der match mellem det nogen kan og det en anden i dit netværk har brug for hælp til, eller finder interessant?

5 – Introducer de 2 parter for hinanden.

Det sidste jeg vil efterlade dig med er…

Husk at være høflig og sig tak når nogen hjælper dig.

Så mange tak fordi du læste med, du er meget velkommen til at dele både podcasten og artiklen her med dit netværk, hvis du tænker at nogen kunne have brug for at læse det.

Du kan finde mig på min LinkedIn hvor du selvfølgelig også er meget velkommen til at connecte med mig.

Få video gennemgang af dit CV, læs mere her.

Giv dig selv de bedste odds

Diana Lund Nordstrøm