Lidt flabet er svaret, den forberedelse som gør at du lander jobbet. For det er jo det som er hele pointen med jobsamtalen og forberedelsen. 

Skal vi være seriøse, så er den beste forberedelse til samtalen den hvor du sætter dig godt ind i virksomheden og de mennesker du skal til samtale hos. 

Forberedelsen til samtalen begynder tidligere end du tror

Hvis du allerede er kaldt til samtale, og kun ønsker viden om forberedelsen lige inden samtalen så hop ned til den overskrift som hedder Før samtalen. Jeg vil dog anbefale dig at læse hele artiklen til fremtidig brug, såfrem du ikke lander jobbet 😉

Når man sender en ansøgning og bliver kaldt til samtale, så er det oftest her jeg hører at folk begynder at forberede sig til deres jobsamtale, hvilket jo er ganske naturligt. Hvorfor starte før, når man ikke engang ved om man kommer til samtalen – Det er jo spild af tid. 

Ja det kan det være, men ofte er det, det faktisk ikke – hvis du starter forberedelsen til samtalen allerede når du skriver din ansøgning kan du ofte også gøre din ansøgning mere målrettet og interessant for den potentielle kommende arbejdsgiver. 

Før ansøgningen

Hvordan gør jeg så det, tænker du måske, og det vil jeg da rigtig gerne fortæller dig. Når du læser stillingsannoncen igennem, så begynd allerede her at tænke ind hvordan du kan bidrage til virksomheden. Hvad er det for nogle kompetencer du har som er relevante for virksomheden. 

Hvis du vil vide mere om hvordan du skriver den bedste ansøgning kan du også læse min tidligere artikel og lytte til min podcast episode om emnet. 

Mens du læser både opslaget og på virksomhedens website, så sørg for at skrive gode noter til dig til i forhold til hvordan du tænker at du kan passe ind og løse opgaverne. 

Herefter ringer du til virksomheden og stiller nogle gode og relevante spørgsmål, så du kan målrette din ansøgning, men i høj grad også så du kan forberede dig bedre til din (forhåbentlig) kommende jobsamtale. 

Ansøgningen

Du skriver så selvfølgelig en god målrettet ansøgning baseret på den viden du har fra opslag, website og samtale. 

Ansøgningen afslutter du så med noget i stil med denne sætning:

Jeg ser frem til at møde jer til jobsamtalen, hvor jeg vil fortælle jer mere om det framework jeg har udviklet for hvordan vi bedst sammen hjælper de studerende videre til deres første job.

Der er flere ting i denne sætning som du skal være opmærksom på, det først er at jeg ikke skriver ‘Jeg håber at se jer til samtalen’ eller ‘Tak for jeres overvejelse’ eller andet i den stil. Jeg skriver at jeg ser frem til at møde dem til samtalen fordi det viser selvtillid. Det viser at jeg regner med at komme til samtalen. Det til sætter det også tanken om at jeg jo skal til samtale i hovedet på dem. 

Det næste jeg gør er at skrive at jeg gerne vil dele mit framework med dem. Det kunne også være en strategi eller noget andet forholdsvis konkret. Det her framework er ikke noget jeg ellers har nævnt i mit CV eller min ansøgning. 

Det er det jeg kalder et hook – Hvis du arbejder inden for markedsføring har du helt sikkert hørt det før. Det er det som skal trække læseren ind, gøre dem nysgerrig for at vide mere. Du kender det sikkert selv har artikler med en overskrift der er så spændende at du er nødt til at klikke på den. Det er i princippet det vi laver her – En sætning der er så spændende at de er nødt til at invitere dig til samtale. 

Den sidste del af sætningen er den som viser at du har forstået hvad deres udfordring er. Så det du tilbyder dem her er faktisk at du gerne vil komme ind til jobsamtalen og fortælle dem om en mulig løsning på deres udfordring. 

Det er min oplevelse at det kan være svært at sige nej til som virksomhed, selv hvis du ikke helt matcher den profil eller det erfaringsniveau som de egentlig søger. Ergo har du en langt bedre chance for at komme til samtalen – Som du selvfølgelig også skal forberede dig endnu bedre til. 

Før vi kommer til det vil jeg gerne lige sige at jeg godt ved at nogen synes det er en meget direkte måde at formulere sig på, og det kan man da ikke. Til det vil jeg bare sige at du skal selvfølgelig føle dig godt tilpas med det du skriver i din ansøgning, men også vide at jeg ser det virker. 

Før samtalen

Nu har du så fået opkaldet og har virksomheden i røret.

Så er der lige et par spørgsmål du passende kan spørge om. Som kan hjælpe dig i din forberedelse:

Hvem vil deltage i samtalen?

Vil du sende deres navne til mig i indkaldelses mailen? (Det er kun fair du ved hvem de er, de ved jo ret meget om dig på det her tidspunkt)

Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til at finde bygningen/lokalet?

Er der noget I gerne ser jeg medbringer?

Grunden til at vi gerne vil have navnene på dem som er til samtalen er at det giver mulighed for også at forberede sig på hvilken mennesker man møder. Jo bedre styr du har på de ting, jo bedre kan du forberede dig, og dermed forhåbentlig føle dig mindre nervøs til samtalen. 

Fik du ikke lige spurgt om det da du blev ringet op, så skriv en mail og spørg dem. 

Læs dit materiale igennem.

Start med at læse dit eget materiale, stillingsopslaget samt dine noter igennem, og find ud af om der er noget information som du mangler nu. Er der dukket nogle spørgsmål op som du gerne vil have svar på. 

Du læser alt dette igennem både for at genopfriske hukommelsen omkring jobbet, og hvad du selv har skrevet til virksomheden. Samt at finde ud af hvilke spørgsmål du med fordel kan stille til jobsamtalen. 

Nu er det tid til at lave endnu mere research om virksomheden og jobbet.

Et godt sted at starte er selvfølgelig virksomhedens egen hjemmeside og deres sociale medier som LinkedIn, Facebook, Instagram og TikTok. Her kan du samle meget god information om hvad deres værdier og fokus er. De sociale medier kan give et godt billede af hvad der sker pt. og hvilket spin virksomheden selv gerne vil have på emnet. 

Husk løbende at skrive alle de spørgsmål ned som dukker op. Det er langt fra sikkert at du skal stille dem alle til samtalen, men det er rart at have et overblik over de ting som undrede dig eller som du bare ikke kunne finde svar på. Det kan også være ting som først er relevante når du lander jobbet, men så har du det allerede skrevet ned og klar til at spørge om. 

Brug søgemaskiner og andre værdifulde sider i din søgning – Det kan være CVR.dk eller Proff.dk hvor du har adgang til mange spændende virksomhedsoplysninger. 

Der kommer forskellige resultater frem alt efter om du bruger Google, Bing, Edge eller en anden søgemaskine. Det samme gøre sig gældende for om du søger inkognito i din browser. 

Her kan dukker spændende artikler eller andet information op som du kan bruge til en samtale. Bare husk at alt hvad du bruger af information skal være med et positivt fokus, eller som det mindste et løsningsorienteret fokus. Aldrig direkte negativt. 

Hav en løsning klar til virksomheden.

Om du har forberedt dem på det igennem din ansøgning, som skrevet tidligere i denne artikel, eller ej, så er det at have et konkret løsningsforslag på virksomhedens udfordringer med en god ide. 

Du skal bruge noget tid på at komme på og lave en eller anden form for præsentation af en løsning på en udfordring du ved virksomheden sidder med.

Det kan være, som i eksemplet fra tidligere at virksomheden/institutionen gerne vil være bedre til at hjælpe deres studerende med at får en god start på arbejdslivet. Så kan du f.eks. lave en strategi for hvordan du vil løse opgaven, eller et overblik over hvilke emner du mener er de vigtige at tage fat i, i løbet af det første år. 

Når du er til samtalen så vil der byde sig en mulighed for at præsenterer dette. Om ikke andet så når de spørger om du har spørgsmål kan du sige at det har du (for det har du helt sikkert), men om du gerne lige må bruge 2-3 minutter på at præsenterer en ide / strategi / et framework for dem som du tror kan hjælpe dem med at løse deres udfordring. 

Hav besluttet dig for på forhånd om du vil lade dem beholde dine udprint af det du kommer med af information, eller om du ønsker at få det tilbage efter samtalen er slut. 

Brug dit netværk.

Kender du allerede en eller flere som allerede arbejder i virksomheden eller som har gjort tidligere. GIv dem et kald og spørg om de lige vil bruge 10-15 minutter på at tale om virksomheden og evt. Stillingen. Spørg ind til om der er noget du skal være ekstra opmærksom på. 

Specielt hvis du taler med tidligere medarbejdere og de taler dårligt om virksomheden, så lyt godt efter om det virker til at være en generelt ting i virksomheden, eller om det lyder til at personen har været i et dårligt team eller ikke har haft en god relation til chefen. De ting behøver jo ikke være noget som påvirker din eventuelle ansættelse. 

Det er ikke sikkert det kommer op i første samtale, men du skal alligevel forberede dig på lønnen.

Det vil være så ærgerligt hvis du bliver spurgt ind til det og du så ikke har gjort dig nogle tanker om det. Her er der flere muligheder for at få input. Mange fagforeninger har lønstatistikker, så du kan kontakte din fagforening og spørge. Jobindex har for nyligt også lavet en lønstatistik på deres side. Her skal du dog være opmærksom på om der er nogle der angiver hvad der ligner studie lønninger, også trække dem ud af ligningen. 

Her kan du også tage fat i dit netværk som enten arbejder i lignende stillinger, eller personer som direkte arbejder i virksomheden og dermed ved noget om lønniveauet. 

Jeg har tidligere interviewet Helene Rafn omkring lønforhandlingen. Du kan også læse min artikel om 21 ting man kan forhandle ud over løn på Ekstra Bladet Job’s blog.

Så er det også altid en god ide at have nogle referencer klar, skulle de spørge.

Igen nogle gange spørger de allerede i forbindelse med første samtale, andre gange spørger de først når de ringer og inviterer dig til anden samtale. 

Selv om du måske allerede godt ved at du må bruge din tidligere chef og kollega som reference, så vil jeg stadig lige give dem besked om at du skal til samtale, og af ren høflighed spørger om det er ok at du stadig bruger dem som reference. Dette er lige så meget for at fortælle dem at de måske bliver ringet op, og dermed har mulighed for at forberede sig bedst muligt. 

En ekstra lille note her er at jeg skrev at du kunne bruge din kollega som reference. Nogle gange er der ting som gør at man ikke har lyst til at bruge en tidligere chef som reference. Det kan også være tilfældet i et job hvor man egentlig har gjort det rigtig godt. Derfor er det ok at bruge en kollega. Hvis du bliver spurgt hvorfor du har valgt det (jeg er aldrig blevet spurgt), så sig at det er fordi du gerne vil have at de også får et indtryk af hvordan du er som kollega da det også er en vigtig del af jobbet. Tal ALDRIG negativt om din tidligere chef eller arbejdsgiver generelt. 

Hav dit tøj klar dagen før samtalen.

En lille ting som kan stresse mange på dagen, det er hvad for noget tøj de skal tage på til samtalen. Gør derfor dig selv den tjeneste og beslut dig og find tøjet frem dagen før. Samtale-dagen skal være så gnidnings fri så muligt. 

Når du vælger tøj, så gå efter to ting: et noget du føler dig godt tilpas i, og to noget som du tænker vil matche virksomhedens dresscode. Her er det bedre at være lidt pænere klædt på hvis du er i tvivl. 

Hav dit materiale klart og på print.

Det sidste du kan gøre er at printe dit materiale ud og have det med til samtalen. Båd etil dig selv, men evt. også til dem. Din præsentation skal du helt sikkert have printet til dem så alle deltagere kan få en kopi at kigge på når du fortæller dem om din løsning. 

Sidst men ikke mindst, husk at medbringe dine spørgsmål samt en blog og noget at skrive med.

Helst noget at skrive med som du ikke i et uopmærksomt øjeblik kommer til at sidde og larme med. 

Så er der ikke så meget andet at side end knæk og bræk med samtalen – Du kommer til at styrer for vildt. 

Hvis du har spørgsmål så find og connect gerne med mig på LinkedIn

Giv dig selv de bedste odds

Diana Lund Nordstrøm

Du er altid velkommen til at tage fat i mig til en snak om hvorvidt jeg kan hjælpe dig videre i din karriere eller jobsøgning.