Min weekend er gået med at udarbejde en god jobsøgningsstrategi, og lave en plan for ugens jobsøgningsaktiviteter. I dette post vil du kunne læse om ’De tre steps’, ’Dagens tip’ og ’Næste uges jobsøgning’.
Udgangspunktet for min jobsøgning er god planlægning, hvilket jeg bruger 60-30-10 princippet til:
60% af tiden går på netværk (selviscenesættelse)
30% på ansøgninger (opfyld kravene)
10% er til udvikling
Du kan læse mere om ideen bag princippet i forhold til jobsøgning på jobfisk.dk.
De tre Steps
Ud fra 60-30-10 princippet har jeg udarbejdet min strategi i tre steps:
- Skab overblik
- Planlæg
- Opret system
Skab overblik
Det først jeg gjorde var at skabe et overblik over hvilke opgaver der hører under henholdsvis netværk, ansøgning og udvikling.
Som du kan se på billedet her, så er de ting jeg har under netværk følgende:
- Kaffemøder
- Netværksmøder
- Arrangementer
- Podcast
- Artikler (herunder blog posts)
- Hvordan kan jeg hjælpe andre
Mine netværksaktiviteter er basalt set møntet på at gøre mig synlig over for mit netværk og mulige arbejdsgivere.
Under ansøgninger, som skal optage ca. 30% af min tid som jobsøger, har jeg følgende punkter som jeg vil arbejde ud fra:
- Find jobopslag
- Læs om virksomheden
- Tjek kontaktpersoner på LinkedIn
- Ring til kontaktpersonen med relevante spørgsmål
- Skriv og send ansøgning
- Følg op på ansøgning
- Skab overblik over opgaver og frister
Jeg har besluttet at jeg vil skrive tilbage til alle jeg modtager afslag fra og spørger hvad jeg mangler for at jeg kunne være interessant i forhold til stillingen. Det vil jeg gøre både med en forventning om at lære en masse, men også med håb om at få nogle kaffemøder i kalenderen den vej.
Jeg har allerede gjort det tidligere og det var meget positivt, men det kan jeg fortælle mere om en anden dag.
De sidste 10% er udvikling, det handler for mig om hvordan jeg kan gære min jobsøgning mere målrettet eller bredere, alt efter hvilke stillinger jeg søger. Det er med det mål for øje, ikke bare at sidde og gøre det samme dag ind og dag ud, og forvente et andet resultat.
- Brug viden fra kaffemøder og netværk
- Brug sociale medier (SoMe) som inspiration
Planlæg
Efter at have skabt overblik over alle opgaverne bruger jeg min kalender til at planlægge min uge. Som udgangspunkt har jeg besluttet at være jobsøgende fra 8 til 15, mandag til fredag.
Med denne tidsramme i mente begyndte jeg at tilføje de ting fra min kalender, som allerede er planlagt. For mig var det:
- Strategimøde
- HR messe
- Udgive podcast
- Frivilligt arbejde
- Private aftaler
Efter at have plottet de ting i kalenderen kan jeg kigge på at fylde den op med opgaver i forhold til de tre forskellige grupper – netværk, ansøgning og udvikling.
Her kan du se hvordan jeg har planlagt min uge, og farveinddelt dem efter gruppe:
Jeg prøver så vidt muligt at sætte tidspunkter på, da jeg er bedre til at følge min kalender hvis den er konkret.
En af de ting jeg har valgt at bruge tis på hver dag er LinkedIn, både fordi jeg kan følge med og se om jeg kan gøre noget for nogen i mit netværk, men også fordi stillinger tit bliver slået op der inde.
Opret system
Det sidste step er at finde et system sim giver mening, og gør jobsøgningen overskuelig. Jeg kan bedst lide at arbejde analogt, jeg skriver derfor for det meste første udkast til ansøgninger, blogposts, podcast shownotes osv. I hånden. Derfor har jeg også lavet et analogt system til at holde styr på jobsøgningen.
Først har jeg min kalender, som egentlig bare er en A5 notesbog jeg har valgt at bruge til
formålet, som du kan se på billedet her ovenover.
Dernæst har jeg lavet 3 plastiklommer, med to åbne sider, en til netværk, en til ansøgninger og en til udvikling.
I hver plastlomme kommer jeg noter, ideer, jobopslag og hvad der ellers passer ind i den enkelte lomme.
På den måde har jeg det hele samlet, og det skaber et godt overblik for mig.
Den jeg bruger til ansøgninger har jeg valgt at dele op i endnu 3 plastlommer:
- Jobs jeg skal søge – til printede opslag, her sætter jeg en post-it med fristerne for de opslag jeg har fundet.
- Jobs jeg har søgt og skal følge op på – en post-it på for hvornår jeg skal følge op
- Jobs jeg har fået afslag på hvor jeg skal ringe/skrive og spørge hvorfor
Systemet er på plads, og tiden er planlagt, så nu er jeg klar til at springe ud som jobsøger.
Dagens tip
Den bedste jobsøgning opstår når du bruger dit netværk, er forberedt og har en plan og en ide om hvor du gerne vil hen. Der er ikke mange som starter ud som jobsøger med at tænke ’Jeg skal være jobsøgende i 6, 9 eller 12 måneder’. Det håber jeg bestemt heller ikke for dig at du skal, men hvis du efter at jobbet er lige om hjørnet hele tiden giver du måske ikke dig selv tid til at sætte dig ind i hvordan du rent faktisk lander drømmejobbet.
Derfor er mit tip at bruge tid på både den kortsigtede (jobansøgning til opslåede stillinger) og den langsigtede (netværk) jobsøgningsstrategi. Du kan læse mere om forskellen på de to på min linkedin profil.
Selv om det kan være svært, så tænk på at den langsigtede jobsøgningsstrategi er alt det som også er brugbart når du er kommet i job:
- Netværk
- Blog som viser dine kompetencer
- Frivilligt arbejde
- Viden opsamlet via kurser og arrangementer
Næste uges jobsøgning
Mandag morgen, på min første hverdag som jobsøgende, postede jeg bl.a. dette billede for at gøre mit
netværk opmærksom på at jeg er jobsøgende igen.
Inden har jeg selvfølgelig opdateret og tilrettet min profil, baseret på feedback for personer i mit netværk.
På søndag sætter jeg mig igen og planlægger næste uges jobsøgning, samt et nyt post til bloggen her om hvordan min jobsøgningsuge er gået.
Jeg håber du kan finde inspiration i bloggen og i podcasten. På torsdag udkommer det nyeste afsnit af podcasten som handler om frivilligt arbejde og jobsøgning.
Hav en rigtig dejlig dag, og Go’ Jobjagt!
Diana
PS. Hvis du vil have en ide om hvad min første weekend i jobsøgningsland gik med, så er der en lille liste her:
- Meldt mig ledig hos Jobnet
- Opdateret Jobnet og LinkedIn CV
- Færdigredigeret podcast episode
- Skrevet de første 2 blogposts
- Udarbejde jobsøgningsstrategi
- Planlagde min uge
- Lave system
- Skrevet kladde og lavet billede til linkedIn update.