Opstart af netværkAnita Lykke Klausen

Anita Lykke Klausen har selv startet to netværksgrupper og er i gang med at hjælpe med at starte en tredje. Den sidste skal hun dog ikke selv være en del af, men hjælper med at sætte den i gang.

Derfor har jeg i dagens episode valgt at tage en snak med Anita om netværksgrupper og hvordan man finder og starter dem.

 

Opbygning og medlemmer i en netværksgruppe

Anita startede selv med at finde en gruppe personer i hendes eget netværk som var interesseret i at starte et netværk med hende. Herefter lagde de ud på Twitter og spørge om der var andre i målgruppen som havde lyst til at være med. Med baggrund i det har hun bl.a. startet et netværk om sociale medier hvor der er 30 medlemmer og folk på venteliste for at blive en del af netværket.

Alternativt til Twitter kan man også bruge sit netværks netværk, til at starte en gruppe. Altså man spørger i sit netværk, og dem der gerne vil være med spørger i deres netværk om de kender nogen osv. Til man har det antal personer man gerne vil have i sit netværk. På den måde kommer man også ud og har en gruppe hvor man ikke kender alle medlemmerne til at starte med. Det kan være en god baggrund for ny viden.

Anita anbefaler også at man laver det som et krav at medlemmerne i netværket skal være aktive. På den måde holder man ikke pladsen for andre der gerne vil være med i netværket, hvis man ikke selv rigtig er interesseret.

Det giver også en god løbende udskiftning, hvilket betyder at der kommer ny viden ind i gruppen.

 

Hvad gør man rent praktisk når man starter en netværksgruppe?

  • Du skal finde en platform, det kan f.eks. være en Facebook gruppe eller en LinkedIn gruppe.
  • Et sted at samles, rent fysisk (hvis der skal være et fysisk element i netværket)
  • Hvor mange medlemmer skal det være i gruppen?
  • Medlemmerne skal findes
  • Hvad skal ‘hus’-reglerne være? (hvad skal gruppen hedde, hvor ofte skal vi mødes, hvor længe skal vi mødes, hvor skal vi mødes osv.)

Det kan være en god ide at inddrage gruppen når ‘hus’-reglerne skal sættes. På den måde er der flere end ‘bare’ viceværten som føler at de har et (med)ejerskab overgruppen, og derfor måske også bidrager mere.

Vær forberedt på at netværket måske udvikler sig anderledes end du havde tiltænkt det til at starte med.

Overvej hvordan gruppen geografisk skal sammensættes, da der kan være udfordringer i at mødes hvis medlemmerne kommer fra mange forskellige steder i landet.

 

Brug den viden som er i gruppen

Det kan være spændende at invitere folk udefra til at komme og holde oplæg for netværket. Men der er sikkert også meget spændende viden indenfor netværket. Brug hinanden og hold oplæg for hinanden, for på den måde at videns dele og få mest muligt ud af hinanden.

En fordel ved det er også at det ikke bliver en ekstra udgift for netværket.

Der kan også være stor værdi i at bruge jeres online platform til at videns dele imellem de fysiske møder. På den måde kan man i netværkets (lukkede) gruppe stille spørgsmål og problemstillinger fra ens dagligdag og få hurtigt svar.

 

Netværk som jobsøgning

Fordelen ved et forholdsvist lille netværk, hvor man kender hinanden godt, er at man nemmere kan hjælpe hinanden når nogen i netværket er jobsøgende.

Anita fortæller at, hvis hun skal anbefale nogen til et job indenfor branchen, så er det hendes netværksgruppe hun tænker på først.

En anden fordel som hun også nævner er at man kan hjælpe hinanden med at dele Tweets og andre sociale medie post omkring at man er jobsøgende i hinandens netværk.

 

Find Anita

Twitter

LinkedIn

Podcasten Digitale Tanker

 

Mangler du erfaring?

Hvis du har lyst til at få mere skriveerfaring eller erfaring med lydredigering, samtidig med at du får Job Eksperten podcasten før alle andre. Så send mig en mail på podcast@jobeksperten.dk

 

Go’ Jobjagt!

Diana