Thomas Bigum

Thomas Bigum

”Alle sociale medier skal ses i sammenhæng – Det er en snak om online identitet og personligt branding”

Jeg taler om sociale medier og jobsøgning med Thomas Bigum i denne episoden, der kommer mange gode input til hvordan du kan optimere din tilstedeværelse på de sociale medier i forhold til din jobsøgning.

 

Jobsøgning på sociale medier handler om hvordan du fremstår i det samlede billede overfor en potentiel arbejdsgiver, du skal positionerer dig på tværs af medier.

Et eksempel – Skal du arbejde med kommunikation, (online) markedsføring, PR, reklame, kan du bringe dig selv i en bedre position ved at være aktiv på relevante fora, så som kommunikations forum. Her kan du følge med, være aktiv – svare på spørgsmål, og skrive indlæg. På den måde opbygger du dit brand – husk det skal sætte dig i det bedste lys.

 

Du skal tiltrække opmærksomhed fra folk som kan være relevante for din jobsøgning.

Når du poster noget, og en kommende arbejdsgiver googler dig, vil de finde disse indlæg på nettet.

Du kan selv lægge alle brikkerne som danner billedet af dig på de sociale medier.

Det du laver i dag, kan have stor effekt længere henne af vejen.

 

Du kan også bruge LinkedIn og de grupper der er tilgængelige indenfor dit område. Brug Facebook, Intsagram osv. til at vise at du er en aktiv og glad person, at du laver noget spændende i din fritid. Det er med til at give en kommende arbejdsgiver et positivt helhedsindtryk af dig.

Sæt evt. noget fagligt i dit coverbillede som giver et godt indtryk.

Og husk at de negative ting og billeder på dine profiler (billede med en fadøl og et romerlys i hånden til en fodboldkamp) giver minus point.

Det handler om at plante følelser hos modtageren.

 

“Få nu dine sociale medier til at se ud som om du er en fed person” 

 

Ta’ det bedste og vis det, og undlad negative kommentarer mv.

Instagram – Giver en arbejdsgiver et godt indblik i hvad man som jobsøgende går op i.

 

Man skal ikke bruge sociale medier til at nå ud til folk – man skal opdatere dem så de er klar når en kommende arbejdsgiver tjekker en på dem.

Spillet spilles bedst når du tænker på hvordan du fremstår når du bliver Googlet.

Du kan ikke starte med at stikke hånden ud og sige ’Hjælp mig’ – du skal skabe en relation og bringe værdi først.

I fremtiden vil freelance tankegangen nok vinde frem – De unge mennesker under 22 har et andet fokus, mere egoistisk, det kommer også til at komme til udtryk på jobmarkedet. Fremadrettet på en 10-20-30 års skala – Jobs bliver en mere flydende størrelse.

 

Go’ jobjagt!

Lyden til episoden er redigeret af Kennet Olesen