Det kan nogle gange være en jungle at finde ud af hvilke stillinger man skal søge og hvilke virksomheder man skal søge job hos og ikke mindst hvordan man finder den information som skal bruges til at skrive gode uopfordrede ansøgninger.
Her kan Jobindex arkivet være en guldgrube. Hvis du lærer at bruge det, så er der virkelig mange spændende oplysninger at hente og gode anvendelsesmuligheder.
Vi dykker i denne post ned i 3 forskellige anvendelsesmuligheder for arkivet på jobindex. Det første er nok den som flest bruger i deres jobsøgning. Det er til at finde information i forhold til uopfordrede ansøgninger. Den næste er at finde ud af lidt bredere hvilke kompetencer der efterspørges i en branche. Sidst, men bestemt ikke mindst, gennemgår jeg også en måde hvorpå du kan bruge arkivet til at blive klogere på hvilken type stillinger som vil passe godt til dig.
Hvis du allerede ved hvilken type af virksomhed, hvilken branche du gerne vil søge job indenfor, men mangler inspiration til konkrete virksomheder at sende dine ansøgninger til, så start med at læse denne artikel om hvordan du kan bruge CVR-registret til at finde spændende virksomheder.
Sådan finder du arkivet på Jobindex
Under søge funktionen i højre side finder du teksten ‘Flere søgemuligheder +’ – Den trykker du på.
Herefter får du forskellige nye søgemuligheder frem: Jobkategori, Virksomhed og Opslagsdato. Når du klikker på rulle-menuen under Opslagsdato, hvor der står aktueller efterfulgt af en pil, så får du en række muligheder. Helt nede i bunden af denne liste har du muligheden Arkiv.
Når du klikker på arkiv får du yderligere 2 muligheder frem på skærmen, dette er det datointerval du gerne vil søge i. Jeg laver for det meste en søgning der starter et års tid tilbage og slutter for nogle måneder siden. På den måde undgår jeg at få aktive stillingsopslag med i søgningen.
Nu er du klar til at søge i arkivet. For inspiration til hvordan du kan søge i arkivet kan du se videoen her under.
Virksomhedernes tidligere stillinger
Uopfordrede ansøgninger kan være en udfordring, for hvad i alverden skal man skrive i dem? Hvad er det vigtige for den enkelte virksomhed?
Her kan Jobindex arkivet være en stor hjælp. Når du først har fundet ud af hvilken virksomhed du ønsker at søge hos, så kan du potentielt finde alle deres tidligere stillinger i arkivet – Det afhænger af hvordan det tekniske setup for stillingen var på Jobindex, da stillingen var aktiv. Derfor er det desværre ikke alle stillinger som er tilgængelig i arkivet.
Når du finder de tidligere stillinger kan du kigge efter hvad virksomheden tidligere har søgt efter i den type stilling som du ønsker at søge hos dem. Du kan læse hvad de lægger vægt på i forhold til opgaverne som skal løses, samt ofte også noget om både virksomheden og afdelingen.
En ekstra bonus er at rigtig mange virksomheder også giver navne og kontaktoplysninger – mail og/eller telefonnummer på relevante personer i virksomheden eller afdelingen som man kan spørge i forbindelse med stillingen.
Det kan du nu bruge til at lave research og evt. række ud til personen for et kaffemøde.
Jeg vil altid lige tjekke op på den eller de personer der er skrevet om i opslaget inden du kontakter dem, for at se om de stadig arbejder i virksomheden. Du kan sagtens stadig tage fat i dem selv om de ikke gør, men det er meget rart at vide på forhånd.
Find de kompetencer som søges efter i branchen
Nogle gange ved man lige hvilken branche det er man gerne vil ind i, men bliver enten ikke kaldt til samtale, eller kommer ikke igennem nåleøjet og får jobbet. Vi ved alle hvor frustrerende det kan være, og også at virksomhederne ikke er lige gode til at give feedback man kan burge. Om man så har været til samtale eller ej, kan den virkelig brugbare information som kan hjælpe en videre være svær at få fat i.
Det er her du også har en rigtig god mulighed for at bruge arkivet på Jobindex. Du kan nemlig søge på stillingsbetegnelsen for den type af stilling du ønsker at søge. Det kan f.eks. være UX designer du gerne vil søge job som. Ved at søge på UX-designer (husk bindestregen) i arkivet får du alle de stillinger op hvor de har nævnt UX og designer lige efter hinanden i opslaget (Se videoen længere oppe i artiklen for en bedre forklaring på hvorfor søgningen skal laves med bindestregen).
Du har nu en liste over UX design stillinger som har været opslået via Jobindex. Nu kan du gå i gang med at undersøge hvilke ligheder og forskelligheder der er i mellem stillingerne. Jeg vil anbefale dig at starte ud med omkring 20 relevante stillinger, og sammenligne dem. Hvilke kompetencer efterspørges, hvilke opgaver indebærer stillingerne osv.
Vær opmærksom på hvis du møder nogle virksomheder som fanger din interesse ekstra meget, og få dem skrevet på en interesseliste, så du kan vende tilbage til dem senere.
Når du har sammenlignet stillingerne har du nu en liste over hvilke opgaver som typisk går igen i denne typer stillinger. Stop op og spørg dig selv om det virkelig er det du gerne vil arbejde med, er svaret nej, så gå til næste afsnit i denne post.
Du har også en anden liste, nemlig en liste over hvilke kompetencer der typisk efterspørges i denne type stilling. Hvordan stemmer det overens med dine kompetencer? Er der noget du virker til åbenlyst at mangle? Hvis svaret er ja, hvordan kan du så opbygge denne kompetence, så du kan bruge den aktivt igennem din jobsøgning?
Kan du starte et projekt?
Kan du arbejde freelance med en opgave der kan hjælpe dig med at opbygge kompetencen?
Kan du finde en praktik som kan hjælpe dig?
Kan du arbejde frivilligt et sted hvor du kan få denne kompetence?
Kan du tage et kursus, enten fysisk eller online?
Eller måske du selv har en anden måde at opbygge den på?
Hvis du overvejer praktik, eller måske endnu mere hvis du tænker noget i dur med jeg skal fanme aldrig arbejde gratis for nogen i en praktik stilling, så vil jeg anbefale dig lige at give min podcast epiosde om emnet et lyt.
Hvilke stillinger passer til dig?
Den sidste, men også vigtige, måde du kan bruge arkivet på, er ved at finde ud af hvilke stillinger der faktisk indeholder det du godt kunne tænke dig at arbejde med.
Vi har tendens til at forelske os i titler. Vi vil gerne være konsulenter, arbejde som psykologer, ingenører eller noget andet med en smart titel, men hvilke opgaver ligger der egentlig bag alle de her smarte titler?
Mange bliver overrasket over opgaverne. Jeg har f.eks. flere gange hørt om folk som gerne ville være advokater, men når de så finder ud af hvor meget læsearbejde og hvor lidt arbejde der er i retslokalet, så dropper de ideen igen. For de fleste sker dette heldigvis på studiet, men det er et godt eksempel til at illustrer at vi ofte ikke tænker så meget over hvilke konkrete opgaver et job rent faktisk indeholder.
I virkeligheden skal vi jo søge de jobs som indeholder de opgaver vi virkelig gerne vil arbejde med, og ikke dem som hedder et eller andet smart. Det er så her arkivet kommer ind igen.
Du kan også lave denne søgning i de aktive stillinger på Jobindex, eller andre søgemaskiner, men jeg anbefaler at gøre det i arkivet, så du får lavet øvelsen uden at blive distraheret af stillinger du lige skal søge. Det er det du skal bruge resultatet af øvelsen til bagefter.
Øvelsen her går i sin enkelthed, som du måske allerede har gættet, ud på at finde de jobs som indeholder de opgaver du virkelig gerne vil arbejde med.
Derfor kunne en søgning se sådan her ud:
Projektled* +kunderejse +marketing
Når jeg laver denne søgning søger jeg på opslag som indeholder kunderejse og marketing samt enten projektleder eller projektledelse.
Der dukker 9 stillinger op i min søgning, hvilket jeg tænker er et meget godt undgangspunkt. Nu kan jeg så kigge på dem en efter en. Først og fremmest skal jeg tage stilling til om stillingerne og deres indhold rent faktisk lyder spændende. Hvis de ikke gør det, så skal jeg justere min søgning, til jeg kommer frem til noget hvor det passer ind.
Som du kan se på billedet har jeg ikke sat geografi på min søgning her da det ikke er relevant i denne sammenhæng. Det er selvfølgelig for de fleste når man søger efter aktive stillinger, men lige nu søger vi inspiration.
Hvis stillingerne lyder spændende, så er det her jeg begynder at kigge på hvilke stillingsbetegnelser der er dukket op. Nogle af dem som dukkede op i min søgning her var Brand & Campaign Manager, Kampagne- og SoMe-ansvarlig og Customer Experience Manager.
Så nu har jeg en ide om at denne type af titler er noget jeg kan søge på fremadrettet. Jeg kunne også lave en ny søgning omkring noget med kampagner da det er et ord som går igen. Der er mange muligheder.
Nu kan du så vælge at søge i de aktive stillinger på denne søgning og måske endda lave en jobagent på den. Eller du kan vælge at justerer søgningen og se om der kommer andre spændende stillingsbetegnelser og beskrivelser frem som indeholder nogle eller alle de opgaver du ønsker at arbejde med i dit næste job.
To små ekstra anbefalinger fra mig:
Lav kun jobagenter når du har lavet søgninger der er så specifikke at du kun får meget få jobs frem på den. At modtage en jobagent-mail dagligt med 50-100 stillinger bliver hurtigt spam i din indbakke. Det er de søgninger du selv kan lave på de forskellige søgemaskiner. Dine jobagenter skal kun give dig de allervigtigste jobs inden for dit område, eller fra specifikke virksomheder.
Jeg anbefaler også mine kandidater at lave jobagenter på deres drømmevirksomheder. Afhængigt af virksomheden kan du lave den på alle typer af jobs, men et alternativ hvis det er en stor virksomhed er selvfølgelig at lave den lige mere fagspecifik. Her kan det dog være en fordel ikke at lave den helt så specifik, da de ledige stillinger generelt kan give dig en ide om hvad der sker i virksomheden.
Hvis du har spørgsmål så find og connect gerne med mig på LinkedIn.
Giv dig selv de bedste odds
Diana Lund Nordstrøm
Du er altid velkommen til at tage fat i mig til en snak om hvorvidt jeg kan hjælpe dig videre i din karriere eller jobsøgning.